PODLASIE 2022 - Wycieczka przedmiotowo- turystyczna, której celem było poznanie zabytków kultury polskiej, jej wielokulturowości oraz piękna ojczystego kraju. Uczestniczyło w niej między innymi 10 uczniów, którzy biorą udział w projekcie W KOLE WIEDZY I KOMPETENCJI z geografii. Organizatorem wycieczki był nauczyciel historii, p. Cezary Przygocki. Uczestnicy projektu po powrocie wykonali na zajęciach plan podróży - mapę z obliczeniami odległości, krótki opis i fotorelację z każdego dnia pobytu na Podlasiu.

Dzień I -Tykocin. Zatrzymaliśmy się tam przed pomnikiem Stefana Czarneckiego. Jego wizerunek w tym miejscu wiąże się z jego zasługami w wojnie ze Szwedami. Następnie odwiedziliśmy kadry z filmu “U pana Boga” w reżyserii Jacka Bromskiego - restauracje Struzikowej i Bociana- obecnie Alumnat. Zobaczyliśmy również kościół Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie. Wstąpiliśmy do Oddziału Muzeum Podlaskiego w Białymstoku - Wielkiej Synagogi oraz Małej Synagogi. Oprowadzani przez wirtualnego przewodnika, mogliśmy zapoznać się z historią niegdyś żydowskiej gminy oraz przyjrzeć się miejscu kultu religii żydowskiej.

Kolejnym punktem było miasto Supraśl - tam zwiedziliśmy Prawosławny Monaster Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy, gdzie zostaliśmy oprowadzani przez zakonnika-brata Jana. Następnie zjedliśmy obiad, część osób spróbowała tradycyjnej kuchni podlaskiej. Trzeci punkt to Kruszyniany - zwiedziliśmy Drewniany Meczet oraz muzułmański cmentarz (Mizar), przyjęci przez opiekuna świątyni, zapoznaliśmy się ze wspólnotą polskich Tatarów, ich religią oraz kulturą. Wielkim zdumieniem okazał się dla nas zwyczaj zdejmowania obuwia przed wejściem do świątyni oraz sposób pochówku zmarłych. Miejscem kończącym pierwszy dzień naszej wycieczki był Zajazd Tatarski Na Końcu Świata oddalony od Meczetu o kilka minut drogi. Egzotyczny charakter zastanych przez nas zabudowań wzorowanych na dawne chaty tatarskie wzbudził w nas wiele sprzecznych emocji.

Dzień II - Hajnówka zwiedziliśmy tam Prawosławną Cerkiew Sobór Świętej Trójcy. Następnie udaliśmy się do “Zwierzyńca” w Puszczy Białowieskiej. Zapoznaliśmy się z fauną występującą w tym miejscu. Urzekły nas przede wszystkim żubry. Do następnego punktu naszej wycieczki Białowieży przeszliśmy szlakiem Puszczy Białowieskiej, a następnie udaliśmy się na spacer po Parku Narodowym. Zobaczyliśmy tam dworek gubernatora grodzińskiego, który zachwycał nas na tyle, by zrobić przy nim wiele zdjęć.

Dzień III – Grabarka - tam zwiedziliśmy cerkiew prawosławną Św. Marii i Marty. Mogliśmy również podziwiać górę „tysiąca krzyży”. W pobliżu znajduje się cudowne źródełko, z którego chętnie nabraliśmy wody. Ruszyliśmy dalej do Drohiczyna, w katedrze rzymskokatolickiej oraz mieliśmy okazję wejść na Górę Zamkową, z której podziwialiśmy przepiękne widoki. Żaden z uczestników nie żałował wyjazdu, z ogromną ciekawością zwiedzaliśmy tamtejsze obiekty religijne oraz miejsca kultury.